hvac

HHO در سیستم های خودرو چیست؟

اصطلاح علمی HHO مخفف oxyhydrogen، مخلوطی از هیدروژن و اکسیژن با نسبت غلظت دو قسمت هیدروژن و یک قسمت اکسیژن است. اکسیژن هیدروژن نیز در مشعل های جوشکاری استفاده می شود اما کاربردهای دیگری نیز در موتور خودرو دارد. HHO در سیستم‌های خودرو، ژنراتورهای گاز اکسیژن با استفاده از آب و یک کاتالیزور (معروف به محلول الکترولیت) همراه با جریان الکتریکی برای تولید این گاز هستند.

اکسیژن هیدروژن همراه با سوخت اولیه موتور (بنزین یا گازوئیل) می سوزد و به سوخت اولیه کمک می کند تا به طور کامل احتراق شود و انرژی بیشتری برای همان مقدار سوختی که موتور استفاده می کند به دست آورد. این قدرت اضافی (به‌دست‌آمده) بیش از آن چیزی است که بار موتور برای عملکرد بهینه نیاز دارد، بنابراین سوخت اولیه موتور می‌تواند ضعیف شود، در حالی که موتور همان گشتاور را برای آن بار خاص تولید می‌کند.

هنگامی که اکسیژن هیدروژن (همچنین به عنوان گاز هیدروکسی شناخته می شود) می سوزد، به شکل اولیه خود قبل از انجام الکترولیز باز می گردد، به این معنی که به بخار بخار تبدیل می شود که قطرات ریز آب هستند.

انواع مختلف HHO در سیستم های خودرو

عمدتاً دو نوع HHO در سیستم‌های خودرو وجود دارد که شامل سلول HHO مرطوب و پیکربندی سلول HHO خشک است. این سیستم ها هر دو گاز هیدروکسی حاصل را تولید می کنند، اما از نظر طراحی فنی متفاوت هستند. در اصل فرآیند الکترولیز تجربی تحت طراحی سلول HHO مرطوب برای تولید هیدروژن در آزمایشگاه انجام شد. پیکربندی سلول مرطوب هنوز اساساً یکسان است.

مطلب پیشنهادی  اندازه گیری رطوبت در مواد مختلف

زمانی که آزمایش‌کنندگان شروع به استفاده از این پیکربندی به‌عنوان وسیله‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت کردند، این خبر به زودی منتشر شد و بسیاری از افراد فنی DIY شروع به تلاش برای بهبود طراحی با استفاده از مواد مختلف، طرح‌بندی‌های پیکربندی و کاتالیزورهای مختلف کردند. طراحی سلول مرطوب در طول سال ها به طور قابل توجهی بهبود یافته و همچنین قابل اعتمادتر شده است. از طریق تحقیق و توسعه مداوم، برخی از طراحان مشتاق ایده کاملا جدیدی را برای کاهش زمان نگهداری مرتبط با طراحی سلول مرطوب ارائه کردند. خوشبختانه جدیدترین طراحی نیز بسیار فشرده تر شد، که یک مزیت بزرگ با محفظه های فشرده موتور مدرن بود. این به عنوان طراحی سلول خشک HHO شناخته شد.

سلول HHO مرطوب در مقابل سلول HHO خشک

ما بسیاری از طرح‌های مختلف را در حال حاضر در بازار آزمایش کرده‌ایم و حتی به ایجاد صفحه بررسی محصولات HHO برای این راهنمای فنی DIY HHO رسیده‌ایم. ما متوجه شدیم که به طور کلی هر دو طرح مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مطلب پیشنهادی  تفاوت بین کولر گازی اینورتر و AC غیر اینورتر

مزایای طراحی سلول مرطوب:

  • به عنوان یک روش نگهداری پیشگیرانه، تمیز کردن دوره ای آسان تر است
  • تعویض صفحات آند خورده آسانتر و سریعتر
  • مهر و موم زیادی ندارد که در نهایت خراب یا سخت شود
  • ساخت ارزان تر در مقایسه با اکثر طرح های سلول خشک
  • هیچ پمپ خارجی اضافی برای الکترولیت مورد نیاز نیست

معایب طراحی سلول مرطوب:

  • طراحی حجیم که ممکن است برای نصب در محل های موتور مدرن مشکل ایجاد کند
  • خوردگی مکرر آند به دلیل اکسیداسیون که منجر به تمیز کردن بیشتر می شود
  • صفحات آند به دلیل خوردگی بیش از حد نیاز به تعویض مکرر دارند
  • طراحی سلول مرطوب گرمای بیشتری را در محلول الکترولیت تولید می کند
  • جریان بیشتری در مقایسه با طراحی سلول خشک HHO مورد نیاز است
  • طراحی الکترولیت نیاز به شستشوی مکرر با الکترولیت تمیز تازه دارد

مزایای طراحی سلول خشک:

  • طبیعت بسیار فشرده هم در عرض و هم ضخامت
  • برای عملکرد مداوم به جریان کمتری نیاز دارد
  • ایجاد گرما در ژنراتور HHO تقریباً وجود ندارد
  • الکترولیت برای فواصل طولانی تری تمیزتر باقی می ماند
  • صفحات آند بسیار کمتر خورده می شوند
  • پایانه ها به دلیل جدا شدن از الکترولیت دچار خوردگی نمی شوند
  • معمولاً به نگهداری دوره ای کمتری نیاز است
مطلب پیشنهادی  کابین های سایت می توانند از عملکرد انرژی با رتبه A نیز بهره مند شوند

معایب طراحی سلول خشک:

  • تولید یا ساخت آن به عنوان یک پروژه DIY پرهزینه تر است
  • برای ساخت طرح به دقت بیشتری نیاز است
  • هر سلول توسط مهر و موم جدا شده است که در نهایت سخت شده و شروع به نشت می کند
  • روش های نگهداری پیشگیرانه نیاز به قطعه قطعه کردن کل ژنراتور HHO دارد
  • در اکثر طرح ها یک پمپ خارجی برای الکترولیت مورد نیاز است

همانطور که از بالا مشاهده کردید، HHO مرطوب و خشک در طراحی خودروها دارای مزایا و معایب خود هستند. بسته به فضای موجود در محفظه موتور، فاکتور مهمی است که باید قبل از اقدام به نصب آن در نظر بگیرید. اکثر وسایل نقلیه مدرن که به نظر می رسد همگی فضای بسیار کمی در دسترس دارند، احتمالاً به دو دلیل نیاز به فضای کمتر و فرکانس نگهداری کمتر، به طراحی سلول خشک نیاز دارند. این اجازه می دهد تا نصب حتی در تنگ ترین و سخت ترین مناطق برای دسترسی قرار گیرد، اگر این تنها گزینه موجود شما باشد. یک گزینه رایج نصب ژنراتور HHO سلول خشک در جلوی رادیاتور، درست در پشت سپر یا پشت گلگیر جلو، در ناحیه چاه چرخ است که توسط یک پوشش پلاستیکی گلگیر از کارخانه پوشیده شده است.



Source by Steve C Jones

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.