hvac

موتور موبایک – نگاهی کوتاه

موتورسیکلت یک ماشین دو چرخ است که توسط یک موتور به جلو رانده می شود. این موتور به طور کلی یک موتور احتراق داخلی است که حرکت رو به جلو را به ماشین منتقل می کند. اصل حرکت ژیروسکوپ ماهیت حرکت موتورسیکلت به جلو را دیکته می کند که در آن نیروهای گریز از مرکز و گریز از مرکز یکدیگر را در حالی که دوچرخه در حرکت است متعادل می کنند. هر دو این نیروها مکمل یکدیگر هستند و به دوچرخه در حال حرکت ثبات می بخشند. حرکت رو به جلو (جرم x سرعت) جزء ضروری برای پایداری موتورسیکلت در هنگام حرکت است. این حرکت رو به جلو بین نیروهای گریز از مرکز و گریز از مرکز تعادل ایجاد می کند. این حرکت رو به جلو از طریق نیروی تامین شده توسط موتور یا موتور احتراق داخلی به دست می آید. موتور موتور سیکلت ممکن است با بنزین یا گازوئیل کار کند. اما اکنون نیروی الکتریکی برای کشش گزینه دیگری است که در دسترس است.

تقریباً در تمام موتورسیکلت‌ها موتور درست زیر باک بنزین قرار دارد. این موقعیت باعث کاهش مرکز ثقل دوچرخه می شود و به دستگاه ثبات بیشتری می بخشد. موتور سیکلت توسط موتوری که نیروی کشش آن را از طریق یک زنجیر فولادی که به چرخ عقب متصل است، به جلو می راند. تمام موتورسیکلت ها چرخ عقب هستند. نیرو از چرخ عقب به وسیله این زنجیر فلزی منتقل می شود.

ساختار موتور سیکلت بسیار ساده است. متشکل از یک یا مجموعه ای از پیستون است که در یک محفظه یا یک آستین حرکت می کند. حرکت توسط یک جرقه الکتریکی ایجاد می شود. جرقه الکتریکی مخلوط گاز و هوا را مشتعل می کند که گازهایی آزاد می کند که پیستون ها را در یک چرخه بالا و پایین می برد. وقتی پیستون ها حرکت می کنند، نیرو را به مکانیزمی تولید می کنند که یک زنجیر اتصال را به چرخ عقب حرکت می دهد. همه موتورسیکلت ها عقب هستند.

مطلب پیشنهادی  5 عاملی که باید هنگام جستجوی یک شرکت تعمیر AC خوب در نظر بگیرید

نیرویی که توسط موتور موتور سیکلت تولید می شود از طریق حرکت پیستون است. هنگامی که پیستون ها حرکت می کنند، قدرت را به میل لنگ که در این مورد زنجیر است، می دهند. چرخه حرکت پیستون در سیلندر ممکن است به دنبال دو زمانه یا چهار زمانه باشد. موتورهای دو زمانه ساختار ساده تری دارند و در نتیجه نگهداری آنها راحت تر است. آنها همچنین قدرت عملیاتی بیشتری را در مقایسه با موتورهای چهار زمانه تولید می کنند. اما موتورهای چهار زمانه سازگارتر با محیط زیست هستند و سواری نرم تری در جاده می دهند. مزیت دیگر موتورهای 4 زمانه این است که می توانند چند سیلندر داشته باشند. این به نوبه خود به قدرت عملیاتی بیشتر ترجمه می شود. در موتورهای دو زمانه، زمان بسیار دوم، ضربه قدرتی است، در حالی که در موتورهای 4 زمانه، ضربان قدرتی، سکته چهارم است. ضربه به یک حرکت پیستون اشاره دارد.

تمام موتورهای موتور سیکلت دارای ظرفیت نامی هستند. این ظرفیت مربوط به حجم محفظه ای است که پیستون در آن کار می کند. ظرفیت این موتورها ممکن است از 25 سی سی تا 1500 سی سی متغیر باشد. ظرفیت پیستون ها و محفظه با توان خروجی نسبت مستقیم دارد. به این قدرت اسب ترمز نیز گفته می شود.

موتور دوچرخه با استفاده از جرقه الکتریکی راه اندازی می شود. این به نوبه خود مخلوط هوای گاز در محفظه را مشتعل می کند و پیستون ها را به حرکت در می آورد. این جرقه توسط یک دینام ایجاد می شود. دوچرخه های قبلی همگی شروع به کار بودند. دوچرخه با پمپ کردن یک اهرم به سمت پایین با پا شروع شد. اما جدیدترین موتورسیکلت‌ها از گزینه شروع خودکار استفاده کرده‌اند. در چنین دوچرخه هایی پیستون ها توسط یک موتور استارت شلیک می شوند.

مطلب پیشنهادی  Viper Boa Care (Candoia aspera aspera)

موتور سیکلت های قدیمی تر جریان خود را توسط یک آهنربا تامین می کردند. اما در حال حاضر جدیدترین دوچرخه ها با سیستم جرقه زنی تخلیه خازن جایگزین شده اند. سیستم‌های CDI جریان احتراق بالاتری را برای راه‌اندازی فراهم می‌کنند که دوچرخه را آسان‌تر استارت می‌دهد. کاوازاکی اولین کسی بود که این را برای موتور سیکلت ها تطبیق داد.

نوع دیگری از موتور دوچرخه، موتور دیزلی است. برخلاف خودروها، موتور دیزلی برای استفاده از موتورسیکلت در مقیاس بزرگ سازگار نیست. این به این دلیل است که موتور دیزلی بازده کمتری دارد و همچنین سنگین‌تر از موتورهای بنزینی مربوطه است. موتورهای دیزلی مستعد ارتعاش بیشتر هستند و عموماً برای موتورهای دو چرخ مناسب نیستند. با این حال تعداد محدودی از دوچرخه های دیزلی در بازار وجود دارد.

دوچرخه های با جابجایی زیاد معمولاً دارای چند سیلندر هستند. چنین موتورسیکلتی ممکن است 2، 4 یا حتی 6 سیلندر داشته باشد. انواع مختلفی از آپشن های چند سیلندر در بازار موجود است. سیلندرهای موتورهای دوچرخه ممکن است به صورت عمودی یا دو سیلندر قرار گیرند. آنها همچنین ممکن است در یک خط قرار بگیرند. پیشرفت دیگر موتور Wankel است که توسط Felix Wankel (1902 – 1988) ساخته شد. موتورهای وانکل قدرت بیشتری را برای موتور سیکلت تولید می کنند. موتورهای دوچرخه می توانند تا شش سیلندر حرکت کنند. شش سیلندر روی سنگین ترین دوچرخه ها نصب می شود و شامل دوچرخه هایی مانند هوندا CBX و کاوازاکی KZ1300 می شود.

موتورهای موتور سیکلت خنک شونده با مایع یک پیشرفت بیشتر است. موتورهای چنین موتورسیکلتی مانند یک ماشین رادیاتور دارند. رادیاتور از اصل اتلاف گرما پیروی می کند و موتور را با گردش آب یا مایع خنک کننده خنک نگه می دارد. موتورهای خنک‌شونده مایع را می‌توان فقط روی دوچرخه‌های بزرگ‌تر نصب کرد و برای دوچرخه‌های با جابجایی پایین‌تر مناسب نیستند. دوچرخه های خنک شونده با مایع برای یک جابجایی خاص، قدرت بیشتری نسبت به موتورهای دوچرخه خنک کننده با هوا تولید می کنند. آنها همچنین بیشتر از یک موتور هوا خنک دوام می آورند. با این حال دوچرخه‌های خنک‌کننده هوا با ساخت ساده‌تر خرید و نگهداری ارزان‌تر هستند.

مطلب پیشنهادی  کاربرد اینترنت اشیا در تهویه مطبوع، روشنایی و پریزهای خانه

با این حال، موتورهای 4 زمانه بازار تجاری را تسخیر کرده اند. موتورهای چهار زمانه دوچرخه سواری نرم تری در جاده می دهند و همچنین قدرت بیشتری را در طیف وسیع تری از سرعت تولید می کنند. اما با وجود این موتورهای دو زمانه در کشورهای در حال توسعه تقاضای زیادی دارند، زیرا هزینه در آنجا عامل مهمی است. در ایالات متحده و اروپای غربی، دوچرخه دو زمانه در حال حاضر یک امر عجیب و غریب است و سازندگان موتورسیکلت بیشتر انواع دوچرخه های چهار زمانه را به بازار عرضه می کنند.

یکی دیگر از انواع موتور موتور سیکلت، موتور الکتریکی است. این موتورها هنوز در مرحله توسعه هستند و در حال حاضر فقط برای نیرو دادن به اسکوترهای کوچک و موتورسیکلت ها استفاده می شوند. این موتورهای الکتریکی بیشتر با باتری های سرب اسید کار می کنند. اما یک نکته منفی در مورد این باتری ها این است که بیش از 4 ساعت طول می کشد تا دوباره شارژ شوند. آنها همچنین محدودیت هایی در سرعت و عملکرد دارند و برای دوچرخه های سنگین تر نامناسب هستند. با این حال، برخی از دوچرخه‌های مفهومی با استفاده از باتری لیتیومی آزمایش شده‌اند، اما به دلیل هزینه بسیار زیاد، از مرحله تولید تجاری فاصله دارند.



Source by Madan G Singh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *