تراکتور آلیس چالمرز WD پیشرفتی از تراکتورهای قبلی آلیس چالمرز، A، B، RC، U، UC، WC و WF بود.
تولید تراکتور آلیس چالمرز WD در سال 1948 آغاز شد و تولید به صورت سالانه تا سال 1953 ادامه یافت. WD به عنوان جایگزینی برای مدل های WC ساخته شد که در سال 1948 متوقف شد.
پس از سال 1953، WD به تدریج کنار گذاشته شد و سری های WD 45، G و D به جای آن تولید شدند.
در سال 1948 هنگامی که WD در حال تولید بود، سوخت مورد نظر در آن زمان “سوخت تراکتور” نامیده می شد. سوخت تراکتور همان چیزی است که امروزه می توان از آن به عنوان نفت سفید یاد کرد. با این حال، چون نفت سفید مانند بنزین نمی سوزد یا نمی سوزد، نمی توان از آن برای روشن کردن موتور استفاده کرد. بنابراین، WED با یک مخزن کوچک بنزین ساخته شد. از این برای راه اندازی تراکتور استفاده می شد و پس از داغ شدن موتور، نوع سوخت به مخزن نفت سفید تغییر می کرد. تراکتورهای امروزی که برای نفت سفید طراحی شده بودند، اکنون کاملاً با بنزین کار می کنند.
موتورها همگی توسط آلیس چالمرز ساخته شدند و در ابتدا برای سوخت تراکتور و سپس تراکتورهای بعدی WD برای بنزین طراحی شدند.
تراکتور WD با تنظیمات چرخ جلوی تک یا دوتایی متمایز می شود. این تراکتورها با پیکربندی های محور جلوی عریض که نمونه تراکتورهای امروزی است طراحی نشده اند. تک چرخ از یک تکیه گاه به شکل “U” ریخته گری برای قرار دادن چرخ تک استفاده می کرد، با یک محور چرخ بین دو انتها. چرخ دوتایی از شفت منحصربفرد معکوس “T” استفاده می کند که دو چرخ به هر دو انتها ثابت هستند. همه تراکتورهای WD از ماشین های دو چرخ محرک (2WD) بودند.
تراکتورهای WD مجهز به گیربکس دستی بودند و این گیربکس ها با چهار دنده جلو و یک دنده عقب طراحی شدند. این برای ارائه سی و شش (36) اسب بخار عقب 540 دور در دقیقه PTO شفت آف استفاده شد.
سیستم الکتریکی معمولی مدارهای 6 ولت (v) DC بود که در اولین تراکتورهای طراحی شده محبوب بودند. این سیستم ها امروزه به کار خود ادامه می دهند، با این حال تعداد قابل توجهی از کشاورزان و سایر مالکان، سیستم برق 6 ولت را به سیستم های 12 ولتی تبدیل کرده اند. به دست آوردن قطعات WD آلیس چالمرز برای سیستم 12 ولت نسبت به سیستم های سنتی 6 ولت آسان تر است.
شماره سریال تراکتور از 1 در سال 1948 تا 131273 در سال 1953 که تولید تراکتور متوقف شد متغیر است. این شماره سریال در سمت چپ بالای محفظه ترمز دیفرانسیل قرار دارد.
حتی اگر سیستمهای میل لنگ دستی جای خود را به سیستمهای راهاندازی 6 ولتی دادند، تراکتور آلیس چالمرز WD همچنان نیروی محرکه هزاران مزرعه در آمریکای شمالی را فراهم میکند.