hashoor

نورپردازی طراح: پنجره ها و لامپ ها

دو عامل اصلی طراحی روشنایی را تعیین می کند: نیاز مشتری و نور موجود. هنگام سفارشی سازی محیط روشنایی، ساکنان فضا و نیازهای آنها را در نظر بگیرید. زمان(های) روز که از فضا بیشتر استفاده می شود. نیاز به نورپردازی تخصصی برای مجموعه ها یا اشیاء هنری؛ بودجه؛ و رنگ بندی در فضا

نورپردازی برنامه ریزی شده برای یک فضای داخلی به این معنی است که طراح باید به اندازه کافی روشنایی الکتریکی (نور مصنوعی) را برای تکمیل نور روز (نور طبیعی) در یک فضا برای تحقق اهداف خاص برنامه ریزی کند. اگرچه اکثر سازندگان و معماران مسئول جهت گیری یک ساختمان در سایت هستند، یک طراح ممکن است این فرصت را داشته باشد که سطوح نور طبیعی را در اتاق های مختلف تغییر دهد یا افزایش دهد تا تاثیر خوبی داشته باشد. اولین وظیفه یک طراح در برنامه ریزی نورپردازی، استفاده بهینه از نور طبیعی است، سپس در صورت لزوم آن را با نور مصنوعی تکمیل کند. پنجره‌هایی که نور طبیعی زیادی را می‌پذیرند و اتاق‌هایی با نور مصنوعی بد قرار دارند ممکن است نور مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشند. تابش نور مستقیم از منبع نوری که مستقیماً به چشمان فرد می تابد ناشی می شود. هر چه نور نزدیکتر باشد، تابش خیره کننده قوی تر است. تابش خیره کننده غیرمستقیم نتیجه بازتاب نور از یک سطح براق مانند صفحه تلویزیون است. ویندوز و نحوه “درمان” ویندوز معمولاً به طراح مربوط می شود.

مطلب پیشنهادی  برای صرفه جویی در وقت و هزینه، پیمانکاران را برای بازسازی خانه استخدام کنید

جهت گیری پنجره ها نسبت به الگوهای حرکت خورشید باید به دقت در نظر گرفته شود. چرا آتلیه این هنرمند در ضلع شمالی قرار گرفته است؟ چرا پنجره هایی با جهت جنوبی مطلوب هستند؟ چرا اتاق هایی با جهت شرقی و غربی به درجه زیادی از قابلیت تنظیم از نظر کنترل خورشید نیاز دارند؟ جهت گیری نور خورشید یک اتاق چه تاثیری بر قرار دادن وسایل دارد؟ به یاد داشته باشید که نور تمیز و سفید آسمان بدون ابر تنها جنبه نور طبیعی نیست. نور روز واقعاً از صورتی و بنفش تا خاکستری ملایم متغیر است. نور روز روشن می تواند رنگ های کم رنگ را از بین ببرد. نور غیر مستقیم خورشید در یک اتاق ممکن است نیاز به رنگ های روشن تر برای روشن تر کردن فضا داشته باشد.

هنگام ایجاد یک طرح رنگ برای فضا یا فضاهایی با نوردهی پنجره بزرگ، به یاد داشته باشید که نور روز را در طرح نور خود بگنجانید. هنگام برنامه ریزی برای روشنایی مصنوعی، برای ارزیابی جغرافیا، نوردهی و ویژگی های معماری یک سازه وقت بگذارید. در جایی که نور مستقیم خورشید رخ می دهد، باید تعادلی بین اثرات جوی دلپذیر، آسیب به مواد، گرما و تابش خیره کننده ایجاد شود. در آب و هوای گرم، اغلب از فیلم های پنجره برای کاهش آسیب نور خورشید به فضای داخلی استفاده می شود. این فیلم ها در سال های گذشته به طور فزاینده ای مفید و با کیفیت شده اند.

مطلب پیشنهادی  واسیلی کاندینسکی و بسیاری از سبک های او

خانه های تاریک با پنجره های کوچک می تواند یکی از بزرگترین چالش های طراحی باشد. به طور معمول هر چه تعداد پنجره ها در یک فضا بیشتر باشد، ظاهری مجلل تر دارد. خوشبختانه پنجره ها قابل تغییر هستند. نور مصنوعی به خوبی برنامه ریزی شده در اتاق هایی با نور طبیعی کم بسیار مهم است. بسیاری از طراحان یک برگه چک برای روشنایی ایجاد می کنند و در صورت امکان، از فضاهای مشتری در ساعاتی از روز استفاده می کنند.

چه زمانی برنامه ریزی روشنایی مصنوعی، اهداف نورپردازی را با دقت در نظر بگیرید:

1) دید – نور کافی برای دیدن برای انجام کارهایی که در آن فضا انجام می شود. مقدار نور مورد نیاز برای دید بستگی به وظایفی دارد که باید انجام شود. بنابراین دانستن نحوه عملکرد یک فضا بسیار مهم است.

2) تعیین خلق و خوی: نور کم، مانند نور شمع، فضا را صمیمی و دنج می کند، در حالی که نور روشن انرژی می بخشد و تحریک می کند و این پیام را می دهد که عمل و هوشیاری لازم است.

3) تعیین نقطه کانونی: می خواهید افرادی که وارد اتاق می شوند ابتدا چه چیزی را ببینند؟ مناطق با نور روشن در یک فضای کم نور می توانند تمرکز بصری را به سمت یک منطقه و از منطقه دیگر دور کنند. توجه: نور متمرکز باعث افزایش ظاهر بافت و برجسته سازی عیوب در سطوح دیوار می شود.

مطلب پیشنهادی  5 حقیقت جالب در مورد نقاشی های دیواری و سازندگان آنها

4) روشنایی کاربردی: روشنایی برای اطمینان از حرکت ایمن افراد در یک فضا لازم است. همیشه در مناطق با خطر افزایش یافته، مانند یک پله غیرمنتظره یا در امتداد یک راه پله در یک سالن تئاتر با نور کم، نور فراهم کنید.

5) نورپردازی وظیفه ای: نورپردازی به منظور انجام کارهای خاص مانند نوشتن، کار کامپیوتری، خیاطی، نقشه کشی، نقاشی یا انجام کاردستی است.

وسایل بالای سر معلق نور عمومی را تامین می کنند و لامپ های روی میز روشنایی کار را تامین می کنند. در اکثر اتاق ها، حداقل این سه نوع نورپردازی را خواهید داشت که با یکدیگر هماهنگ هستند. از نظر روشنایی به عنوان یک سیستم فکر کنید – گروهی از قطعات که با هم کار می کنند و اهمیت استفاده از این مفهوم را برای ایجاد یک طرح روشنایی با لایه های در هم تنیده بدانید. هر لایه وظایف منحصر به فردی برای انجام وظایف سبک خاص دارد و باید به صورت سیستمی با لایه های دیگر کار کند.

Source by Natasha LimaYounts

مقاله اصلی

مرجع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.